Terjemahan Al-Quran

Welcome to my humble Gugu-Gaga Blog



Monday, December 6, 2010

Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun Hijrah

Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun Hijrah


DOA AKHIR TAHUN HIJRAH
Maknanya :
Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara
dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam
ke atas junjungan kami Nabi Muhammad
Shallallahu 'Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda
dan para sahabatnya.

Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah
melakukan laranganMu tetapi aku masih belum
bertaubat sedangkan Engkau tidak redha dan melupai
perkara itu.
Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku. Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat dari kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dariMu,
ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini
yang Engkau redhai dan Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah, ya Karim, ya dzaljalali wal ikram.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami
Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam serta ahli keluarga
baginda dan para sahabatnya.. Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam...
Amiin... Amiin... Amiin...


DOA AWAL TAHUN HIJRAH
Maknanya :
Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara
dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam
ke atas junjungan kami Nabi Muhammad
Shallallahu 'Alaihi Wasallam serta ahli keluarga baginda
dan para sahabatnya.

Ya Alllah, Engkaulah yang kekal abadi untuk
selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang
Maha Agung dan kemurahanMu yang melimpah,
sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu
perlindungan daripada syaitan yang direjam,
dari sekalian kuncunya, tenteranya dan penolongnya.
Aku juga memohon perlindungan dari nafsu
amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan
dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah
daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami
Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam.
Segala puji hanya bagi Allah,
tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam...
Amiin... Amiin... Amiin...

-------------------------------------------


Perbaikilah diri kita daripada yang buruk
kepada yang lebih baik, semoga kita menjadi
insan yang bertaqwa dan selamat di dunia wal akhirah..
Amiin Ya Rabbal 'Alamiin.

Sumber : NuurSYifa

No comments:

Post a Comment